söndag 30 januari 2011

Före- och efterbild

Bokhyllan före ketoninducerad städning:


Bokhyllan efter ketoninducerad städning:


Skillnaden kan tyckas vara minimal men är det inte. Förutom att alla böcker nu står rakt, vilket tilltalar mitt ordningssinne alldeles oerhört, står de också i bokstavsordning och går därmed att hitta.

Blev ni besvikna? Jag lovar att återkomma i sinom tid med en helt annan typ av före- och efterbild.

Städningen hade det goda med sig att jag hittade en massa böcker jag köpt i akt och mening att läsa (inte helt oväntat?) men sedan glömt bort. Jag lånar mycket på biblioteket också och den läsningen kommer alltid i vägen.

Så här ser listan ut:

Andersson: Blondie*
Barbery: Igelkottens elegans
Can: Tätt intill dagarna
Child: Trubbel*
Coelho Ahndoril: Mäster
Eugenides: Middlesex
Enquist: Ett annat liv
Eriksson: Columbus*
Hildebrand: Fördömd*
Holst: Kungamordet
Jensen: Vi, de drunknade
James: Portrait of a Lady
Krauss: Kärlekens historia
Kundera: Varats olidliga lätthet**
Lövin: Tyst hav
Mendel-Enk: Med uppenbar känsla för stil**
Nousiainenn: Hallonbåtsflyktingen
Nyqvist: När barnet lagt sig
Nilsson: Den hemlige kocken
Oates: Fallen
Persson: Grisfesten, Profitörerna, Samhällsbärarna**
Strömstedt: Natten de hängde Ruth Ellis**
Wolf: The Treehouse
Wong: När tusen eldar slickar himlen
Woodrell: En helvetes vinter

* Pappa brukar ge mig allehanda mystiska böcker i julklapp. Han har alltid läst dem själv först, och det är inte alltid han tycker att de är särskilt bra. Jag håller god min och läser dem oftast, men inte alltid.
** Redan läst, gillade mycket, vill kolla om jag fortfarande tycker samma.

Få se om jag plöjer dem alla i år. Det brukar komma en hel massa annat i vägen också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Se nu till att lägga Middlesex HÖGT upp på listan, den är helt outstanding!

Och jag delar helt din förtjusning över städade bokhyllor, det ger ett enormt lugn när böckerna står i ordning och rakt. Boknörd? Jag? O ja!!

/Kapy

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det är så snyggt med bokhyllevägg. Jag är väldigt ledsen att vi inte har någon enhetlig plats att ha våra böcker i vårt hus, nu är böckerna spridda på flera ställen liksom undangömda.