måndag 14 september 2015

Går bra men paus

Imorse vägde jag mig, efter frukost och med lite kläder på (inga jeans). Vikten var 90,2, exakt som för två veckor sedan. Häromdagen vägde jag mig med något tommare mage, då vägde jag 89,6.

Så jag har gått ner, det är uppenbart. Om det är 5:2 eller sjuk-pappa-dieten må vara osagt.

Pappa är alltså sjuk, och för första gången i mitt liv glömmer jag bort att äta, och när jag gör det smakar det i och för sig gott men är ointressant. Inte ens godis eller fikabröd är särskilt lockande, sånt som jag älskade förr. Ett mått på mitt sinnestillstånd kanske.

Efter två veckor är jag positivt inställd till 5:2 som fungerade överraskande väl. Men just nu tar jag en paus från den på obestämd tid.

fredag 4 september 2015

Måndag och torsdag, första veckan

Jaha, det var första veckan det. Jag fastade måndag och torsdag så resten av veckan äter jag som vanligt.

Fastade och fastade förresten. Enligt det utmärkta hjälpmedlet matkalkyl.se åt jag ungefär 600 kcal vardera dagen. De små mjölkskvättarna i kaffe och te brydde jag mig inte om att räkna.

Min syster påpekade att 5:2 föreskriver 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män, och eftersom jag är längre och tyngre än de flesta kvinnor och många män kan jag mycket väl äta den större mängden. Annannan är inne på liknande tankegångar i sin kommentar under förra inlägget. Det handlar ju om att äta en begränsad mängd under fastedagarna, om den mängden landar på 500 eller 700 är kanske mindre viktigt.

Nå, hur kändes det då? Knappt någonting. Visst var jag trött som ett utsketet äpple efter jobbet, men det är jag ofta. Visst var det trist att inte kunna sätta i sig en macka när jag kom hem hungrig efter kören, men det var inte svårt att låta bli när jag betänkte att imorgon får jag äta igen.

Jag var hungrig vid läggdags båda dagarna, så hungrig att jag skulle haft svårt att somna, men i måndags tog jag ett glas mjölk och igår torsdag ett päron. Päronet rymdes till min förvåning inom kalorigränsen.

Vad åt jag då? Detta:

Måndag:
kl 7 ett hårdkokt ägg, en bit fröknäcke med Bregott
kl 12 ett äpple
kl 17 en ganska stor bit knäckebröd med en burk makrill i tomatsås som pålägg

Torsdag
kl 7 ett hårdkokt ägg, en bit fröknäcke utan Bregott denna gång
kl 12 raw food lunch bestående av zucchinispaghetti med tomatsås
kl 18 en ganska stor bit knäckebröd med en burk makrill i tomatsås som pålägg
kl 21 ett päron

Lunchen var inte planerad från början, en kollega ville äta med mig och jag tackade ja och tänkte åt fanders med fastan, jag väljer så smart jag kan. Till min förvåning upptäckte jag sedan hur makalöst lite kalorier det är i raw food.

Kontentan är att det här verkar ju inte vara några problem alls. Jag tycker rent av att jag äter så här lite vissa dagar, detta är inget konstigt. Fast när jag tänker efter inser jag att det nog är väldigt få dagar egentligen. Nu formaliserar jag det och ökar frekvensen, så kanske kan det leda till en viktminskning eller åtminstone stabilisering.

Hittills har jag inte vågat träna en fastedag, men jag morgontränade på tisdagen efter måndagens fasta och en lätt frukost, och det gick utmärkt. Lugnare pass funkar säkert på fastedagar, fast jag tränar ju sällan sådana, haha!

Ikväll ska jag äta tortellini. Intressant nog var jag snarare mindre hungrig än vanligt tisdag, onsdag denna vecka, få se om tendensen håller i sig.

måndag 31 augusti 2015

Nya tider

Det är måndag och jag är hungrig. 

Nä förresten, är jag verkligen det? Jag har just ätit ett äpple och druckit två glas vatten. Mätt är jag definitivt inte, men inte precis hungrig heller. Känner mig lite light-headed sådär.

Jag har alltså bestämt mig för att prova 5:2-dieten och idag är första dagen.

Fråga mig inte varför, men jag hade missuppfattat den tidigare. Att det var TVÅ fastedagar och inte flera, och att en fastedag innebär en konsumtion av 500 kalorier, hade gått mig förbi. Detta känns faktiskt görbart.

Fram till för en timme sedan kändes det precis som vanligt. Till frukost åt jag ett kokt ägg och en liten bit fröknäcke med lite Bregott på, samt en kopp te. En fullt acceptabel frukost enligt mig.

Fast nu är det värre. Dagen är lång och jag har konsumerat nästan hälften av dess kalorier. Frågan är hur jag ska fördela dem för att stå ut.

Imorse vägde jag mig, förresten. 90,8. Ingen upplyftande siffra men helt i linje med vad jag trodde.

Nåja. Så jävla svårt ska väl detta inte vara. Imorgon får jag äta igen. Och i någon artikel jag läste stod det att man ska ge 5:2-dieten åtminstone tre veckor innan man ger upp. Det klarar jag.

torsdag 20 augusti 2015

Skrämt igång kroppen

Nu har jag tränat tre pass på tre dagar. Shape, spinning och Transformer. Det har gått jättebra.

Fasen vad gött det är att vara igång igen.

Men nu ska jag vila.

måndag 17 augusti 2015

Tjoho, nu är det höst!

Nä, det är det ju faktiskt inte. Det är sommar ute, ljuvlig sensommar. Men semestern är slut och höstterminen har börjat.

Förra veckan kom vi hem från semestern, igår började jag jobba och idag började jag träna, morgonpass med favoriten. Dags att blicka både bakåt och framåt.

Semestersummering först. Jag har (som vanligt) inte vägt mig men gissar att jag lagt på mig något eller några kilon, det brukar jag alltid göra. Antagligen tangerar vikten nu den gamla pre-Itrim-siffran. Det har jag inte lust att få svart på vitt. Å andra sidan sitter alla vanliga kläder bra så det kanske inte är så farligt ändå.

För jag har ju tränat under semestern, faktiskt. Dels laddade jag ner två appar till telefonen, en tidtagarapp som man kan programmera så att den exempelvis räknar minuter och en app som ger förslag på olika träningsprogram. WOD Generator heter den senare, vilket ska uttydas Workout of the Day Generator. Ett typiskt träningsprogram kan vara att köra 5 armhävningar, sex utfallshopp och 5 situps på en minut, vila den stund man eventuellt får över innan minuten tar slut, börja om igen när nästa minut börjar. Upprepa femton gånger. (Minutproceduren kallas för every minute on the minute även känt som EMOM. Eller så gör man AMRAP, dvs as many repetitions as possible. Ahem.)

Ja. Alltså. Detta nördade jag mig med sisådär fem-sex gånger kanske under våra fyra veckor på Sommarön. Eller var det mer? Minns inte. Utöver det försökte jag gå 10 000 steg per dag vilket tidvis gick ganska dåligt. Sprang gjorde jag inte alls.

Vad jag däremot gjorde som kanske har gett viss effekt var att byta ett ladutak. Bara sådär! Nä, verkligen inte bara sådär. Det är ett av makens och mina gemensamma storverk faktiskt och jag kan orda mycket om det men inte här. Ur träningssynpunkt var det möjligen rätt bra. Jag har lyft, burit eller flyttat på 1400 tegelpannor som väger åtminstone ett par kilo styck. Jag har klättrat på byggställningar och gått fram och tillbaka över gårdsplanen. Något avtryck på stegräknaren gjorde detta inte men det vete fan om det inte var rätt bra träning ändå.

För Shape idag kändes jättebra, inte alls särskilt tungt eller ringrostigt.

Framåt då? Jo, jag ska fortsätta träna förstås. Utöver det har jag bestämt mig för att faktiskt prova den så omtalade och av mig tidigare dissade 5:2-dieten. Mer om det senare.

Nu är det dags för frukost!

torsdag 9 juli 2015

Liten triumf

Igår tränade jag, sista passet på ett tag. Och lyckades genomföra flera pull-ups med hakan över stången. Visserligen hade jag hjälp av norra Europas bredaste gummiband som jag sträckte ut med foten, men ändå.

Fick också bra instruktioner. Sänk axlarna, vinkla fram bäckenet så aktiveras rygg och bål och hjälper till.

Jag gjorde det! Och nästa gång kommer det att gå ännu bättre!

fredag 3 juli 2015

Gå mera!

I tidningen Chef som jag ibland läser på jobbet, ser jag en kort intervju med en chef (har glömt vem) där han berättar att han snittar 20 000 steg per dag.

Imponerande. Undrar hur han gör? Han kör knappast bil till jobbet. Häromdagen när jag a) åkte kollektivt till jobbet b) besökte min frisör och min syster efter jobbet stannade stegräknaren precis på 10 000. En lunchpromenad på en drg halvtimme hade gett ytterligare 4-5000 men inte mer. Då är jag ändå relativt rörlig på jobbet, för att vara kontorsarbetande alltså. Jag står vid skrivbordet och jag går hellre och pratar med folk än ringer dem. Kaffeautomaten står en trappa upp, dit jag aldrig tar hissen.

Under sommaren måste jag skärpa mig med vardagsmotionen! Minst 10 000, helst 12 000 steg varje dag.