tisdag 12 april 2016

Återuppstått cykelpass

Jag fortsätter att strunta i min hosta och träna men ta det lite lugnt. Förra veckan körde jag förutom cykling också ett Shape-pass.

Igår cyklade jag igen, och upptäckte till min glädje att mitt kära 30-20-10 som jag trodde hade försvunnit, har återuppstått under namnet Cycling HIT.

Lite annorlunda var det, såvitt jag minns, men grundformen som är tre gånger fem intervall, består. Det är just den jag gillar, man vet exakt hur mycket det är kvar.

Tre gånger fem intervall av detta, alltså:

30 sek cykling på lägsta växel, verkar fånigt först men inte senare
20 sek på medeltung växel (för mig ca 12-16 av 24 växlar)
10 sek riktigt tungt med ambitionen att nå 10 gånger kroppsvikten i antal watt

Det senare är en målsättning som heter duga. Så högt wattantal har jag aldrig skådat på en cykel. Men jag var uppe i fem gånger kroppsvikten i alla fall, och såg 500W glimta till någon enstaka sekund.

Inte hostade jag farligt heller.

onsdag 6 april 2016

Motigt

Jaha. Det roliga Prformance Strength-passet försvann förstås från schemat i och med vårens intåg. Och så blev jag förkyld igen, en märklig förkylning som yttrar sig som hosta och inget annat. Men min man har haft samma sak, så det är väl något virus.

Idag bestämde jag mig för att ignorera den kvardröjande hostan och börja träna igen. 30 minuters intervallcykling på lunchen. Jag tog det ganska lugnt för att skona luftrören men kunde inte motstå att köra hårt på slutet.

Känner mig nu ganska nöjd. Hoppas jag får förbli frisk ett tag till, är så trött på det här.

tisdag 22 mars 2016

Stela handleder

Och ännu en minnesanteckning: jag behöver stretcha mina handleder! På gårdagens Mobilitypass kommenterade ledaren att jag har stela sådana.

Sedär, jag som trott att jag är svag i handlederna, det kanske är stel jag är? Googlade alltså på rörlighet handleder och hittade snabbt några enkla övningar som utlovar snabbt resultat.

Dobre vetje

Idag har jag tränat riktig styrka (Prformance Strength). Hade glömt hur roligt det var. Grymt bra pass där vi fick koncentrera oss på rörelserna och göra dem i egen takt.

Här följer lite nördiga anteckningar för min egen skull:

Marklyft 65 kg 7 set à 3 rep
Goblet squat 14 kg 10 st
Axelpressar med kettlebell 8 kg 10 st vardera armen. Höger OK, för tungt för vänster
Batwings 30 sek 8 kg vardera handen

Åh! Det är ju sånt här jag ska träna ju! Jag ska byta namn till Svetlana.

fredag 18 mars 2016

Nämen vafan

Jag hatar ju yoga, hur kunde jag glömma det. Funderar på att skriva på facebook att jag avskyr solhälsningar och tycker att de är helt meningslösa, men då blir man väl nedsablad och förklarad som mindre vetande.

Men så här då. Passet jag gick på heter Yoga for Athletes, vilket i mina öron låter som ett nybörjarpass. Det var det också enligt ledarens programförklaring. Sekunden efteråt sjunker hon ner i en djup huksittning och uppmanar oss att göra detsamma och sträcka på oss. Det är faktiskt svårt, särskilt när man är ouppvärmd! Därefter hundra solhälsningar (Hata! Värk överallt, särskilt i handlederna!) Sedan lite mer huksittning och vridning av knät inåt för att öppna upp höfterna, jag som ändå har rörliga höftleder small nästan av, men för mig var det fötterna som satte stopp. Och balansen. Och en allmän rädsla att göra illa mig. Half moon till exempel, en av alla övningar där man ska stå på ett ben och vingla utan möjlighet att hålla i sig.

Nä, betyg underkänt, tänker inte prova fler gånger. Särskilt inte när jag har hittat Prformance Mobility som tränade rörlighet på ett betydligt vettigare sätt.

(Jo, kanske är det för att jag är lite sjuk som jag är stel och grinig. Nu vill jag bli frisk!)

Jamen vafan

Förkyld igen förstås. Fast bara lite, sådär att man nästan tror att man inbillar sig huvudvärk och matthetskänsla. Fast hostan inbillar jag mig inte.

Sålunda har det gått sisådär med att rivstarta träningen. Ingen spinning, ingen konditionsträning eller styrketräning. I måndags provade jag ett pass som heter Prformance Mobility, som var ganska bra och passade mitt hälsotillstånd.

Idag är jag anmäld till Yoga for athletes. Hatar ju yoga men framhärdar i att försöka med det. Ska kanske tvinga mig till det och därmed anse att veckans träningskvot är fylld. Nya tag nästa vecka.

fredag 11 mars 2016

Nu så

Nu har jag uppgraderat mitt medlemskap till att gälla i hela Stockholm, så nu ska jag börja träna igen. Det är skönt att inte vara begränsad till det lokala gymmet längre.

Imorgon drar jag igång med spinning. Sedan ska jag träna rörlighet måndag, styrka tisdag, kondition lördag. Eventuellt klämmer jag in ett pass på torsdag också.

Ännu vågar jag mig inte på mina gamla tuffa favoritpass, jag börjar lite lugnare.