fredag 4 mars 2011

Svacka och djupdykning

Idag och framför allt ikväll hade jag en riktig svacka igen. Efter en ganska jobbig dag i sällskap med mina energiska och ibland obstinata söner kom jag hem och ville bara äta pizza, dricka rödvin och avsluta med en rejäl skål godis eller chips. Istället tog jag en kycklingsoppa, och satt sedan och tyckte ganska synd om mig själv.

Men så tog jag mig för att göra den där djupdykningen i garderoben. Och har man sett. Den vackra blå klänningen jag hade på min trettioårsdag är för stor. Jag som tyckte att jag var ganska smal då. Troligen vägde jag ungefär lika mycket som idag, men idag är jag mer vältränad.

Jag konstaterade att alla byxor jag äger är på tok för stora. Någorlunda acceptabla är ett par bruna kostymbyxor och två par jeans, allt annat är bara att lägga undan. Toppar, klänningar och tunikor däremot funkar fortfarande. Dels har jag en hel del liggande som jag egentligen känt mig för tjock för, dels går de att snöra ihop med skärp och snoddar, dels är de av sådan modell att de inte behöver vara alldeles kroppsnära.

Jag är nöjd med resultatet. Det var kul att upptäcka att jag inte behöver byta ut precis allt i garderoben, precis lika kul som att konstatera att jag faktiskt inte kan ha mina gamla byxor. (Och maken hann tröttna på mina förvånade utrop. Han tycker att jag är trögfattad.)

Sedan var det inte alls svårt att nöja mig med en tomatsoppa till kvällsmål.

Inga kommentarer: