tisdag 22 mars 2011

Normalviktig!

Ja, mina vänner, så är det. Jag väger 79 kg nu vilket motsvarar BMI 24,9 vilket är inom spannet för normalvikt.

HURRA!

Och snart är det slut på späkningen. På måndag ska jag börja min mycket långsamma upptrappning mot 2+2, dvs två måltider utan snabba kolhydrater och två måltidsersättningar per dag.

Om två veckor har jag tolvveckorssamtalet med min coach, då vi ska summera. Det ska bli spännande att se om jag nått 78 kg då, eller om vikten stannar upp när jag börjar äta lite mer.

Detta har ju gått mycket - MYCKET - fortare än jag trodde. Jag trodde aldrig att jag skulle nå målvikten så snabbt. Jag har funderat lite på om jag skulle revidera mitt mål och gå ner några kilo till, 78 är ändå i övre delen av normalviktsspannet.

Fast jag tror inte det. Jag är rätt nöjd nu. Jag ser fin ut. Inte mager, men inte tjock. Lite lagom hull på magen, fortfarande kraftiga lår och lite rumpa. Storlek 40, inte illa för en kvinna på nästan 1,80.

Nä, jag stannar nog upp här och försöker hitta balansen och jämvikten, nog så svårt. Sedan hur jag ska göra med maten, om man kan gå mer eller mindre direkt från måltidsersättning till att äta vanligt på Itrimska, det ska jag prata med min coach om, om två veckor.

(Jag lovar att berätta om hur man äter vanligt enligt Itrim, jag vet att det finns intresserade läsare. Snart! Ska också berätta om min nya last, att köpa begagnade designerkläder för snuskigt låga priser på Tradera. Jag, en Traderajunkie. Jo, och en sak till. Jag har fått ett nytt jobb, som verkar vara perfekt. Ska bara löneförhandla lite innan jag skriver på.)

8 kommentarer:

Krickan sa...

BRA JOBBAT! Jublet ekar över nejden!

Förstår att det är frestande att "ta några kg till" när du ändå håller på :-) Men det är min benhårda uppfattning att de där sista fem/tio är destruktiva, och att du kommer tappa mer muskler än fett :-( Jag tror att det var vad som hände min granne, för hon blev så himla tunn. Inte smal. Tunn. Inga muskler på kroppen tunn :-( Vem vill bli tunn? Inte jag. Inte ens Vasaloppsbrudarna på gymmet är tunna! Dom är slanka och vrålstarka. En jäkla skillnad faktiskt!

Visst, jag kanske är avundsjuk på min granne :-). Jajjemensan, skulle nog typ ge 20 000 kr för att gå ned 20 kg (vilket jag nog är på väg att göra, hahhha). Men att vara dåligt musklad och fräta bort för mycket underhudsfett blir inte så snyggt. Näe, tappa nu inte dina starka överarmar och kanonstarka ben.

Ärligt talat, spara på de sista kilona tills den dagen då du är redo för att testa att köra med en personlig tränare. Lite skall ni väl ha att jobba med då, hahhha. Och det är lättare att svarva fram riktigt bra former från ett litet överskott :-) Kan varmt rekommendera att köra med en PT, det är en helt sjukt härlig ego-kick. Men det det du redan eftersom du läser min endorfin-yra blogg. krickantranar.blogspot.com (passar på att göra lite reklam för den)

BMI 25 är en jättebra gräns. Finns ingen orsak i världen att inte ligga straxt under den. Däremot kan det vara en superbra ide att skifta nåt kilo fett till nåt kilo muskler :-) Nåt som är värt att jobba på för nästan alla, oavsett vikt!

Anonym sa...

Hurra vad bra!! Grattis till normalvikten och grattis till jobbet! Jag sneglar lite på itrim och funderar på vilken nivå av deras program som kan vara lämplig. Har du valt guld, silver eller brons-upplägget och tycker du i så fall att stödet är lagom?
/Linda

PhD sa...

Grattis!! Det har verkligen gått fantastiskt bra för dig. Angående vikten så skulle jag sätta en övre gräns (tex 79 eller 80 kg) och sedan försöka ligga 1-2 kilo under. Då har man lite utrymme för helger och semestrar. Och om man skulle passera gränsen så tar man tag i det direkt. Men du har ju gott om tid att lära dig att hålla vikten. Jag hoppas verkligen att du fortsätter gå på alla gruppmöten för annars är det kanske risk att du slappnar av och går upp igen. Kram och otroligt bra jobbat!

Anonym sa...

GRATTIS till både vikten och jobbet!
Imponerande!

Maria

Anonym sa...

en grattis, grattis och igen grattis.

Helga sa...

Tack, tack!

Linda, jag har kört stenhårt och valt guldmedlemskap. I två år! It's now or never. Det innebär ett samtal i månaden vilket hittills har varit välbehövligt. Vi får se vad jag tycker längre fram.

Sara sa...

WOW GRATTIS till din viktnedgång!!!
Jag är mycket imponerad över att det gått så snabbt. Måste kännas jätteskoj att shoppa kläder, längtar oxå dit..

Fortsatt lycka till o GRATTIS till nytt jobb!!

Kram
Sara, som "bara" gått ner 6kilo med hjälp av GI-mat under samma tid som du MEN jag är nöjd!!

annannan sa...

Hurra!

De där par kilona till kan du lämna så länge. Om det är viktigt för dig att gå ner dem kommer du att kunna göra det genom att vara lite striktare ett tag med den vanliga maten. Är det inte viktigt så strunt i't.

Du har ju byggt mer muskler sedan du vägde in dig och BMI säger inget om det. Precis som Krickan säger, vältränade tjejer är inte pinnar.

Muskler är kul för man har nytta av dem, när man ska lyfta upp väskor på hyllor eller ungar på axlarna till exempel.