tisdag 22 februari 2011

Omväxling efterlyses

Så här i efterhand begriper jag inte att jag stod ut med VLCD-dieten i tre veckor. Nu har jag ätit LCD - med betydligt större utbud - i drygt två veckor och längtar verkligen efter omväxling. En fråga att ställa på nästa gruppmöte eller coachträff är således hur folk gör för att stå ut. Finns det några tips andra än att bara bita ihop?

De senaste dagarnas menyer har sett ut så här:

Lördag:
Frukost först kl 10: skogsbärsshake. Te.
Lunch kl 14: Kycklingsoppa. Till kaffet en balance bar med hallon- och chokladsmak. (Varje VLCD-mål som soppa eller shake ska kompletteras med en halv balance bar för att komma upp i rätt antal kalorier. Idag valde jag att spara den till efter lunchen eftersom vi åt hemma hos goda vänner.)
Middag kl 18: Chili sin carne. Åts tillsammans med familjen.
Kvällsmål kl 20: Syndade och tog en Nutrilettbar fast jag ännu inte kontrollerat om näringsinnehållet är samma som Itrims. Delade den i småbitar och varvade med några Läkerol. Utmärkt substitut för lördagsgodis!

Söndag:
Frukost kl 7: Frukt- och müslibar. Te.
Lunch kl 11: Potatis- och purjolökssoppa. En halv balancebar med hallon- och chokladsmak.
Mellanmål kl 15: Måltidsbar med chokladsmak. Te. (Picknick ute vid sommarstugan, som förstås var alldeles för kall att vistas i, så det picknickades i bilen.)
Middag kl 18:30: Couscous Provencal.

Måndag:
Frukost kl 8: Chokladshake. Te.
Lunch kl 12: Kycklingsoppa. Kaffe med en balance bar med hallon- och chokladsmak.
Mellanmål kl 16: Chili sin carne. (Ovanligt, annars brukar jag ta den varma maten som dagens sista mål, men jag ville variera mig.)
Kvällsmål kl 20: Måltidsbar med chokladsmak. Nyponte.

Tisdag:
Frukost kl 8: Smoothie med mango/apelsinsmak. Mycket god men inte så mättande.
Lunch kl 12:  Potatis- och purjolökssoppa. Till kaffet en halv balance bar med hallon- och chokladsmak.

Det återstår två mål idag. Förmodligen äter jag couscous vid fyratiden för att sedan gå och träna klockan sex, och så tar jag en måltidsbar som kvällens sista mål och belöning framför Veckans brott med Leif GW Persson när barnen har somnat.

Efter kvällens träning ska jag köpa fler soppor, för det jag saknar mest är varm mat. Det finns ytterligare en varm rätt, quinoa med moussakasmak, men den var jag inte så förtjust i. Sedan finns det fler smoothies och shakes som jag inte provat, men de är onödiga för min del. Det är mat jag längtar efter. Mat som går att tugga på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tycker du om itrims träning nu när det gått ett tag? Kommer du att köra Friskis också/eller sen?

Bra kämpat hitills och ha det så skönt i Prag - där blir det nog en massa steg. / Stella

Helga sa...

Itrims träning är okej. Den är lite tristare än F&S, mer opersonlig och mindre rörelseglädje. Å andra sidan är det lättare att få till eftersom ett pass bara tar 30 min och det är drop-in.

Jag kör nog Itrim ett tag till, fram till sommaren i alla fall. Antagligen återgår jag till F&S sedan. Har funderat på att prova t ex SATS men tycker att de är så himla dyra.