måndag 13 februari 2012

Tänk om

.. jag bara kunde strunta i det här med vikten och äta vad jag vill och leva ett gott liv, där både träning och vardagsmotion nu är självklara inslag?

Fast det kan jag ju inte. Åtminstone inte ännu. En from förhoppning är att jag ska kunna grundlägga så goda vanor att det blir självklart att äta bra nästan precis jämt. Fan tro't.

Igår provade jag en ny innovation, avokadosmoothie (eller moooti, som min yngste son säger). Fyra härligt mogna avokado, yoghurt, lättkesella och en slick honung. Tre fjärdedelar av familjen njöt den med största välbehag, den fjärde (han som kallar avokado för bajsokavo, nej han är betydligt äldre än sex år) vägrade smaka. Sedan stod vi oss bra i pulkabacken.

5 kommentarer:

annannan sa...

Han som lämnar sarkastiska kommentarer här i bloggen, är det han månne ;-)

Du skulle kunna strunta i vikten och äta vad du vill utan och hamna någonstans strax över vad du nu väger, dristar jag mig att spekulera.

Anonym sa...

"och hamna någonstans strax över" menar jag.

Kattmamman sa...

Den skittrista sanningen är att jag som hela mitt vuxna liv jobbat med att äta bra fortfarande inte gör det auomatiskt.

När jag inte tänker på hur jag äter smyger sig vikten alltid sakta uppåt. Jag tror tyvärr att vissa människor (kanske är det genetiskt, kanske är det något annat) aldrig kommer till ro med lagom portioner och lagom mängd onyttigheter utan att ständigt ägna det tankar.

För min del är det bättre att konstatera att det är så, och försöka låta bli att provoceras av dem som hävdar att bara man äter riktigt smör så håller man sig smal och snygg. Eller vad de nu är för matmode som gäller.

Helga sa...

Just han!

Ja, du kanske har rätt. Troligare är väl att jag skulle öka långsamt i vikt, några kilo varje år. Det var vad som hände när jag gick upp alla de här kilona.

annannan sa...

Tror jag faktiskt inte, för du motionerar på en helt annan nivå och verkar fast besluten att fortsätta med det. Mer muskler=mer basal metabolism och mer rörelse=mer förbrukning totalt.

Fast det är ju en rent teoretisk diskussion, för du är uppenbarligen inte nöjd med dagsläget. Och jag tror att du kommer att hitta rätt.

Glöm inte att om en och en halv månad är det cykelväder igen!

Nu ska jag gå hem och äta en halv avocado!