onsdag 21 september 2011

Forty-fucking-one, grönsaker samt motion

Idag fyller jag år! 41 och jag är i mitt livs form. Visst finns det utrymme för ytterligare förbättringar, och jag väger lite mer än vad jag egentligen vill göra, und so weiter, men på det stora hela så är jag jättenöjd med mig själv, min kropp och mitt utseende.

Vem hade trott det? Inte jag.

Igår var jag på Itrimsamtal. Vi snackade målvikt, till nästa gång ska jag bestämma hur mycket jag vill väga. Redan nu vet jag att jag vill under 80. Därefter kanske under 78. Får se.

Vi pratade motion, och jag började med att konstatera att det går ju bra. Efter en stund insåg jag HUR bra. Förr tränade jag på Friskis en max två gånger i veckan. Vardagsmotion hade jag ingen koll på. Det är en jädra skillnad mot nu. Fan vad jag är bra!

Mat pratade vi också. Min akilleshäl även om jag äter bättre nu än förr. Jag fick i läxa att fundera ut nya roliga sätt att laga grönsaker. Min coach tipsade om vitkålssallad, hyvla och hälla dressing på, håller några dagar i kylen. Frysta grönsaker, broccoli etc. Det ska vara lättillgängligt. Apropå vitkål älskar jag ju koreansk kimchi, undras om det går att laga själv? Fler tips mottages tacksamt! (Annannan, du har ju redan varit inne på kål alt morötter att spara i kylen. Hur piffar man upp dem så att de inte smakar alltför trist?).

Grönsaksproblemet bottnar mycket i att det är O som står för matlagningen och att han inte gillar en väldig massa grönsaker. Broccoli, kål, spenat t ex. Han har blivit väldigt mycket bättre på att inkludera grönsaker, och jag tycker det är mycket begärt att han ska laga det han inte gillar själv. Så jag måste göra en insats.

Alltså, nöjd och glad men det finns massor av utmaningar kvar!

5 kommentarer:

annannan sa...

Jag gillar vinägrett-dressing och rejäla mängder Trocomare/Herbamare eller annat örtsalt (sök på hälsokost eller delikatess för att undvika röror med en massa tillsatser och smakförstärkare) på både vitkål och morötter. Malen svartpeppar kanske - det brukar pizzeriorna ha i vitkålssalladen.

Rostat solrosfrö tycker jag blir gott på morotssalladen. Det är visserligen fett, men bra fett, och hjälper till att mätta. Men det ska man ha i en burk i skafferiet och strö på innan man äter, inte blanda i själva salladen i kylen, då blir fröna mjuka.

Tomatsallad med hackad rödlök, vinägrett på, håller i alla fall ett par dar i kylen. Man kan använda det som bas till en sallad med gröna blad i, har man rejält med dressing på tomaterna räcker det till bladen också.

Apelsinklyftor skurna i små bitar passar till morötter, tycker jag. Ärter blir vackra små gröna prickar.

Har man en rest av kokta grönsaker kan man skära dem i bitar och blanda i salladen också.

Den koreanska kålen är väl syrad? Sånt kan man göra själv, fast jag har aldrig vågat mig på det. Matbloggarna har säkert skrivit om det.

Helga sa...

Bra tips, tack för dem!

Kimchi är både syrad och framför allt fermenterad om den görs enligt konstens alla regler. Luktar apa alltså men smakar gudomligt. I Korea är det numera vanligt att man har ett särskilt litet kylskåp för kimchin. Förr förvarades den i lerkrukor som grävdes ner på hösten.

annannan sa...

"Helga joggar på lunchen och gräver ner lerkrukor i trädgården.", då alltså.

Krickan sa...

Jag brukar koka en rejäl mängd av tex broccoli med bara lite salt. In i kylen, sen tar jag fram hela burken på köksbordet, och äter dom kalla. Ett smart/snabbt sätt att komplettera familjens mat. Visst vore dom godare med en liten chic dressing. Tyvärr finns det inte tid för det kvart över fem en torsdagkväll, med en supergrinig treåring vid bordet.

Hur tråkigt som helst, men det funkar! Jag blir mätt, utan att överäta av familjens mat. Hamnar det på tallriken, nog slinker det ned. Speciellt om man varvar med godare mat, tex spagetti med köttfärssås.

Rå paprika äter jag gärna rakt upp och ned, supergott. Annars har jag kört med alla frysta grönsaksvarianter som finns. Och vitkålssallad (en klassiker)

Grattis till att du höjt tempot i motionerandet, imponerande. Det ju bara roligare ju mer man håller på....

Helga sa...

Nja, gräva ner lerkrukor, det är nog trädgården för liten för, faktiskt. Tyvärr!

Kall broccoli i kylen var ett bra tips. Den får garanterat vara ifred för maken!