tisdag 23 augusti 2011

Oväntad inspiration

Jag har ju inte berättat vem det var som inspirerade mig att börja springa. En högst oväntad inspiratör, måste jag säga.

Bland O:s böcker hittade jag en med titeln Jag vill ju bara se bra ut naken. Efter några gliringar om den fåniga titeln, började jag en kväll bläddra i den. Och blev faktiskt inspirerad. Författaren är sannerligen inte någon stilist, tjatig som tusan, hurtig som få. Men jag blev förvånad och, som sagt, inspirerad.

Ett träningspass ska vara så roligt men inte så utmattande att man efteråt känner att man skulle orka och vilja göra om det direkt. Inte den inställning jag hade väntat mig hos en triatlet, men synnerligen sympatisk.

Vidare menade han att det inte spelar så stor roll hur man rör på sig, bara man gör det, men att löpning ändå har något visst. Aldrig sprungit förut? Börja med att gå i 9 minuter, springa i 1 minut, upprepa. Klart! Kör detta tjugominuterspass tre gånger den första veckan. Andra veckan ökar man till 2 minuters löpning.

Detta klarar alla friska vuxna människor att genomföra, försäkrar författaren. Och ja, banne mig. Inte ens jag kunde krångla mig ur detta.

Så, Jonas Colting. Jag aspirerar absolut inte på dina magrutor, jag tycker nästan inte ens att de är snygga. Men du har fått mig att börja springa och för det är jag dig stort tack skyldig.

2 kommentarer:

Maja Gräddnos sa...

Heja, Helga!
Det är så coolt att du springer.

Jag har tidigare inte gett dig länken till Olgas träningsblogg som jag läser. Har tänkt att det nog inte riktigt är din grej, men iom. detta springandet så verkar du vandra i den riktningen tycker jag :-)

Olga har fem barn totalt, tvillingar som är 2 år tror jag och en dotter med DS. Man behöver inte köpa allt hon skriver, men hon har bra tips på mellanmål och rent allmänt är hon jäkligt inspirerande. Snart kommer hon även att synas som tränare i Biggest Loser. Så, om du vill och vågar:
http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

Helga sa...

Tack Maja! Jag har minsann varit inne och gluttat på Olgas blogg och tyckt att somt varit bra och somt inte riktigt min grej. Men jag ska absolut ge henne en chans igen. Mellanmålstips behöver jag ju.