måndag 22 augusti 2011

Klyck-klyck!!

Idag cyklade jag till jobbet! Förberedde mig noga kvällen innan, väskan stod packad i hallen. Det var förstås en förutsättning, för när måndagen grydde regnade det, och jag hade lätt huvudvärk. Förmodligen skolsjuka, för den var som bortblåst när jag satte mig på cykeln och trampade iväg.

På vändplatsen träffade jag en granne som jag brukade se på Friskis ibland. Han suckade. Man borde ju cykla till jobbet. Istället sitter man i bilkö och svär över att man kommer försent till spinningen.

Därefter susade jag iväg. Kvällen innan hade jag pratat med pappa, fordom entusiastisk cyklist. Han hade fem kilometer till jobbet innan han blev sin egen och började jobba hemma (och drog på sig sina 20 kilos övervikt), men det var ju många rödljus på vägen.

Rödljus? Det har jag inte ett enda. Först är det villagator, sedan är det parkmiljö, sedan är det rena landet, sedan är det en kort bit cykelbana mellan höghus, sedan är jag framme. Det finns fördelar med att bo och arbeta i hooden.

Knappa trettio minuter tog det, inklusive snacket med grannen. Och då tog jag det rätt lugnt. Regnet tänkte jag knappt på.

Jobbets dusch var fräsch och trevlig, och medan jag skrivit detta har jag druckit en kaffe och ätit medhavd macka. Det var längesen något smakade så gott.

Jo. Även detta kan nog bli en vana. En gång i veckan ungefär.

2 kommentarer:

Maja Gräddnos sa...

Jag utmanar dig! Två gånger per vecka!
Då matchar det ungefär att jag har tänkt mig att cykla varannan vecka när jag inte har barnen.

Helga sa...

Ojoj Maja! Två gånger per vecka, det tål att tänka på, hmmm.

Jag börjar med en gång i blygsam skala. Få se om jag är uppe i två gånger innan snön kommer. (Och ja, jag vet att man kan sätta vinterdäck på cykeln. Men där någonstans går nog min gräns, tror jag.)