onsdag 17 augusti 2011

Klyck-klyck?

Nej, jag härmar inte en höna, utan citerar min tvåårige son när han försöker säga cykel.

På jobbets fikabord låg en bok med titeln Cykelsmart. Bokmal som jag är kastade jag mig över den och skumläste i tio minuter.

Och banne mig. Jag borde fan börja cykla till jobbet. Vet inte exakt hur långt det är, sju kilometer kanske? Med buss tar det femtio minuter dörr till dörr. Undrar om det går snabbare att cykla? Dusch finns på jobbet, visserligen är det lite bökigt att släpa med sig ombyte men det går ju.

Imorgon kanske? Eller fredag?

8 kommentarer:

Maja Gräddnos sa...

Från Pelle-huset var det ca 9 km in till stan. Det tog 30 - 35 minuter beroende på om det var med- eller motvind.

Att cykla är toppen för vikten, det är verkligen det. Man kan lagra kläderna på jobbet dagen innan och slippa ta med sig dem i ryggsäck om man vill. Det är gratismotion och i ditt fall förmodligen, dessutom, en tidsvinst.

Och vet du, du är verkligen SKITDUKTIG!!!

Helga sa...

Tack snälla för uppmuntrande tillrop!

Igår när jag skakade hem på bussen tedde sig cykelalternativet synnerligen attraktivt. Imorse när jag kravlade ur sängen var cykling det sista jag ville tänka på. Så nä, det blev inte idag. Och inte imorgon heller.

Lösningen är nog att planera och packa väskan dagen innan och sedan bara göra det utan att tänka så mycket. Det är en strategi som alltid har funkat gällande träning iaf.

Enligt cykelkartan är det dryga 8 km.

Maja Gräddnos sa...

Visst är det så. Planera och packa väskan kvällen innan. Allting känns jobbigt på morgonen, även att sätta in linser eller att tvätta håret :-)

Själv funderar jag på att cykla till jobbet även i vinter, alla dagar som jag inte har barnen. Det är en himla skillnad ekonomiskt att inte dra igång min stora Volvo 740 och att inte betala för parkering i stan.

Ett sätt att motivera sig är att registrera på www.funbeat.se. Cykling lägger trevliga minuter till statistiken!

Anka sa...

Du kan börja med att cykla till jobbet ena dagen, och hem andra dagen. Snart kommer du att längta efter att cykla båda hållen.

Att ha under en mil till jobbet, det är LYX i Stockholm! Jag har 2,8 mil :-(

Dock har jag en gammal skrotcykel stående vid Slussen på somrarna, den cyklar jag de tre kilometrarna till mitt jobb på. Det tar en knapp kvart kanske - bussen tar lätt 20 minuter i rusningstrafik, tunnelbana + promenad också, så det är en vinst på alla sätt. Inte behöver man passa nån tid heller.

Go for it! hälsar Anka, som sprang sin tolfte runda i går kväll: 6 km på 35 minuter. Jag är så stolt att jag nästan spricker. I helgen åker vi till landet, då ska jag springa 6,7 km-varvet förbi ko- och fårhagar tillsammans med M, och sen kasta mig i sjön. Jag längtar mer efter det än efter nåt annat just nu!

Kapybaran sa...

klart du ska!!
Jag har en mil och det går på ca 30 min utan att jag tar ut max.

Har du dessutom möjlighet att cykla i en riktning och åka kommunalt i andra, då finns det ju inget att snacka om!

Go Helga, go!!!

annannan sa...

Under åtskilliga år drog jag mig för att cykla till sommarstranden och suckade samtidigt över att ta bilen dit. Jag utgick från att det var för långt. Till dess att jag en morgon när jag var ute och cyklade åt det hållet tänkte att vad fasen, jag får väl ta tåget hem om jag inte orkar tur och retur.

Jag orkade. Det är 16 km enkel väg. Jag simmade förstås en liten sväng också, och vilade inte så värst länge på stranden.

Och jag fixade det på en grundkondis av en timmes promenad om dan (jag går till och från jobbet), ett par yogapass och en femkilometers springrunda i veckan.

Jag tror att ditt baspensum vad gäller motion kanske är hälften av mitt. Och distansen du ska cykla är också hälften. Plus att du väl sitter en hel dag på jobbet och vilar benen mellan ena och andra resan. Så jag tror att du orkar utan problem. För att inte tala om hur suverän din kondis kommer att bli om du börjar cykla regelbundet.

Om du inte är typen som svettas ovanligt mycket, eller har behov av att vara extrasnyggt klädd tror jag inte att det är alldeles nödvändigt att behöva duscha och byta om. Det har jag aldrig gjort när jag har varit cykelpendlande till jobb och studier. Men det upptäcker du snart.

Har du en bra cykel? För det gör skillnad när man använder den som transportmedel. Man ska sitta bra och ha tillräckligt många växlar (mindre än fem tycker jag är för lite). Och en bra cykelväska är också viktigt.

Helga sa...

Alltså, jag är ju inte direkt orolig för att inte orka i fysisk mening. Det är klart jag gör. Jag funderar mer på allt böket runt omkring, om jag kommer att tycka det är för praktiskt jobbigt helt enkelt.

There is only one way to find out.

Fast byta om, joo det vill jag nog. Känns iaf väldigt fånigt att duscha och fixa sig och sedan bli svettig och hjälmplatt i håret och få rinnande mascara av fartvinden typ. Då kan jag lika gärna duscha på jobbet.

Min cykel kan nog inte anses som bra. Den har tre växlar vilken är en raritet idag, men det är vad jag kan hålla reda på. Fast det är inte många backar alls på väg till jobbet. Sedär ännu en uppsida av att bo i Stockholm och inte Göteborg! I Göteborg är det backar fan överallt.

Anonym sa...

Och vi behöver inte fler cyklar då vi redan har sex i familjen plus trehjulingen....../O