lördag 7 maj 2011

Bra lördag

Jag har haft en jätteskön dag, inte bara för att det var min undantagsdag. Mycket gott har jag ätit, och njutit av.

(Undantagsdag får/ska man enligt Itrim ha när man nått sin målvikt. En dag i veckan får man äta godis, glass, kakor eller vad man nu uppskattar mest. Och tänka sig, idag har jag ätit alla tre!)

Det var städdag i samfälligheten där vi bor. Jag bidrog inte särskilt mycket, utan punktmarkerade mest mina söner som visade ett oroväckande starkt intresse för brasan där allt ris eldades upp. Till lunch åt vi varm korv. Jag struntade i brödet och åt två korvar samt en egenkomponerad grönsaksrätt bestående av broccoli, fänkål och vitlök brynt i olivolja. Pricken över i var några tärningar tryffelbrie som fick smälta över grönsakerna de sista minuterna. Varför har jag inte tänkt på det förut, att god ost sätter sprätt på grönsaker?

Sedan var det födelsedagskalas för ett grannbarn med ett överdådigt fikabord. Jag är inte människa att avstå sånt, då måste jag stanna hemma. Och det går ju inte för resten av livet. Så jag tog ett par kakor och en liten tårtbit, och tre koppar kaffe. Och njöt.

Och efter middagen åt vi årets första jordgubbar med god vaniljglass. Ljuvligt. Sonen fick lördagsgodis, jag en mörk chokladpralin.

Motionsmässigt har det varit en mycket bra dag, 11 000 steg. Så jag är nöjd med min lördag på alla plan. Kan jag leva så här en dag i veckan resten av livet klagar jag inte.

Inga kommentarer: