torsdag 31 oktober 2013

Plufsighet och rostade grönsaker

Alltså, det är något konstigt med mig och träning nu. Jag tränar mycket, och känner mig bara grövre och plufsigare. Förr, före viktnedgången, brukade det vara tvärtom. Efter några veckors träning brukade jag känna mig lite tajtare i kroppen, fast det sällan syntes på vågen. Jag fattar det inte riktigt.

Jag börjar alltså så sakteliga glida in i ett tillstånd där jag inte längre är nöjd med min uppenbarelse. Kanske är det bra, kanske sporrar det mig att se till att jag blir av med de här förbaskade fem, sju eller tio kilona.

Eller inte. Mest blir jag deprimerad av det hela. Det är destruktivt att inte tycka om sin kropp, jag vill inte, inte tycka om min kropp. Vill inte hamna där igen.

Nu över till något helt annat. På sista tiden har jag fått pippi på att variera ett recept jag hittade i Coops tidning, rosta grönsaker i ugn. Receptet var på broccoli och blomkål, jag har även provat rödbetor.

200 grader varmluftsugn, ställ gärna in formen när ugnen slås på.
Skär grönsakerna i bitar.
Blanda ca 2 msk olivolja med 1 tsk salt och en skivad vitlöksklyfta, häll detta över grönsakerna.
Häll på knappt 1 dl nötter eller frön. Jag har provat hackad mandel, pinjenötter och solrosfrön. Gott alltihop.
Baka i ugnen i cirka 12 minuter.

Det är lätt att laga och blir otroligt gott. För första gången någonsin, tror jag, känns det inte betungande att laga grönsaker. För övrigt så är vitlök den hemliga ingrediens som sätter sprätt på nästan alla grönsaker, det är ju helt enkelt fantastiskt gott.

2 kommentarer:

Jannike sa...

Låter fantastiskt gott! Vad äter du till, om något?

Helga sa...

Allt möjligt! Idag, t ex omelett med falukorvsbitar i. Det var vad resten av familjen åt. Eller kött, eller kyckling. Funkar till det mesta! Jag har mer och mer börjat se grönsakerna som en egen liten rätt, inte ett tillbehör till köttet/fisken/kycklingen.