lördag 3 december 2011

Crosstraining

Jag hade bokat in Bodypump på fredagslunchen (en bra SATS-grej detta med bokningarna, har man inte avbokat en timme före passet så får man skäll, eller straff, eller nåt. Det gör att jag har börjat planera och boka in min träning på ett helt annat sätt.) men O mejlade och föreslog att vi skulle testa Crosstraining tillsammans på lördagen. Svärmor är på besök och kan passa barnen. Hurra, tyckte jag. Crosstraining verkar skitläskigt men i sällskap med O vågar jag nog.

När lördagen randades var jag - trött. Alldeles fantastiskt trött och liiite bakis efter en oväntat rolig personalfest. Men O blev så besviken att jag inte vågade banga, så jag släpade mig till passet med synnerligen onda aningar. Tänkte att blir jag illamående går jag helt enkelt därifrån. Alla hemska saker jag hört om crosstraining ekade i min skalle.

Under inledningen och uppvärmningen var jag klart skeptisk. Hoppa jämfota över dubbla stepbrädor, forget it. Jag skulle snubbla och slå ihjäl mig. I hate stepbrädor.

Men det visade sig vara tillåtet att göra andra övningar. Utfallsgång och benböj gick lika bra. Och nu har jag testat kettlebells också, som jag bara läst om tidigare.

Mitt i passet märkte jag att tröttheten var som bortblåst. Eller, jag var ju trött, men inte alls som innan. Det var nog inte så illa med bakfyllan med andra ord.

Efteråt var jag omåttligt nöjd och stolt över mig själv. Jag har fortfarande en tröskel att komma över inför vissa träningstyper (fan ta mina idrottslärare) och mitt fysiska självförtroende är inte särskilt stort. Men jag har numera både kondition och styrka som jag inte behöver skämmas över.

Och det är ju rent fantastiskt, när man tänker efter.

2 kommentarer:

Krickan sa...

Riktigt bra jobbat! Ärligt talat, det var ett FETT jobbigt pass i lördags (jobbigast den här terminen) och alla som hängde med alla varven är i RIKTIGT bra form :-) Inte illa! Du är numera med i eliten. Ingen återvändo. Du joggar, går på Crossfit. Jepp, definitivt elit.

Tycker nog SATS borde införa en ny nivå för detta pass; SVART, hahhhha. Det finns ett annat pass, Nike get fit för Tessan på Parken som också är på den här nivån. Det hänger väl på instruktören, hahhha. Galet.

Sen kanske det är en träningsform som inte passar alla, men det är ju en smaksak. Men vill man ha riktigt bra kondis och styrka så är det ju en väl investerad timme. Sen kan/skall/bör man ju anpassa övningarna efter egen nivå, det är det som är det fiffiga. Samtidigt gör man ju lite mer än vad man egentligen orkar, och det är då man bygger kondis, smart.

Jag personligen tycker det är meditativt och avkopplande att jobba på den nivån, för man måste bara släppa alla vardagsbekymmer och vara i nuet. Det går inte att tänka på något annat än hur man skall orka med nästa övning.

Och efteråt är det sååå GÖTT att gå hem och slappa i soffan med lilla melodifestivalen. Och snaska lite på sonens lördagsgodis (japp, det gjorde faktiskt jag, oj oj)

BRA JOBBAT! Skryt lite på jobbet, det är du värd. Stötpressarna (med stången över huvudet) var otroligt tunga, det var straxt under 20 kg på stången. Personligen är det min värsta övning som framkallar illamående på fem röda.

Kul!
Hls Krickan

Helga sa...

Nähhähh, norpade du GODIS? Det hade jag aldrig trott om dig! ;-)

Själv snaskade jag minsann både ostbågar och godis på lördagkvällen. Utan minsta spår av dåligt samvete.