torsdag 22 december 2011

Hungrig! Och motvilligt nyårslöfte

Jag tränar mer än förr, har väl aldrig tränat så mycket och så intensivt i hela mitt liv som jag har gjort den här hösten. Det märks, konditionen har heller aldrig varit bättre och jag upptäcker muskler jag inte visste fanns.

Och så märks det på ett annat sätt också: aptiten. Jävlar vad hungrig jag kan bli ibland. Det där med mellanmål är faktiskt inte bara bullshit, min mage är som ett svart hål timmen före middag. Till råga på allt blir jag ibland hungrig på kvällen också. Numera äter vi middag vid halv sex, vilket är flera timmar tidigare än vad jag gjort större delen av mitt liv. Men jag lägger mig aldrig före elva, inte så konstigt kanske att jag hinner bli hungrig.

Ett nyårslöfte borde alltså vara MELLANMÅL. Hur tråkigt som helst. Man ska alltid ha ett hårdkokt ägg i väskan, yadayada. Jag har några Nutrilettbars på jobbet och tar ibland en till eftermiddagskaffet, men tröttnar snabbt på dem.

Var hittar man tips på bra mellanmål? Och ännu viktigare: var hittar man inspirationen att tillreda dem?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar ha lite frukt liggande på jobbet, när jag behöver en paus ställer jag mig i köket och hackar ihop en fruktsallad som jag äter med lite keso, några cashewnötter (de ekologiska i storpack från coop forum, biofood heter de tror jag. sjukt goda!) och en hackad torkad aprikos. Keson gör ju att man håller sig mätt lite längre antar jag.

Ägg är jag inte heller så intresserad av, men kanske skiva upp en mozzarella och en tomat och göra en caprese? En basilikaplanta kan du ha i fönstret på jobbet, då verkar du lite lagom excentrisk.

/Anka

annannan sa...

Basilikaplanta i fönstret är ju fantastiskt! Kan man gå och lukta på med jämna mellanrum när man behöver pigga upp sig utan att äta något.

Mitt stående mellanmål på jobbet är riskakor med jordnötssmör. Det låter tagelskjorta men det är jättegott (Tycker jag, ska väl tilläggas). Knaprigt och lagom sött (det är väl egentligen inte sött alls men jordnötssmör får mig att tänka sweet snarare än savoury) och tillräckligt mättande för att ta en genom ett träningspass om så skulle vara fallet. Har man kylskåp på jobbet så kan man ha jordnötssmörburken där och ett rejält lager riskakor i en skrivbordslåda. De är torra och trista i sig själv så ingen risk att man ofogsäter dem när man inte borde (och ingen större skada skedd om man skulle göra det).

Jag brukar ha nötter och solrosfrön också i en burk. En näve sådana gör en skål yoghurt tillräckligt mättande för att man ska orka genom ett träningspass.

Krickan sa...

Gaaakkk, jag vet ALLT om träningsorsakade hungerattacker :-)
Det där med mellanmål är en toppenbra grej, och ett måste när man drabbas av "tyngdlyftarhunger".

Frukt kan jag tycka är lite blaskigt, och för "fruktigt", hahhha. Men kompletterat med keso funkar det bra.

Kan tipsa om Finn Crisp, det funkar bra för mig. Äter dom både med lite lättmargarin, eller utan om det kniper. Coop har en frö och nötblandning som är bra. Jordnötssmör är bra för den med karaktär, jag personligen grejar inte det utan överkonsumerar. Men på jobbet skulle det nog funka bättre :-)

Bredbar leverpastej på hårt bröd funkar också, men då måste man ha tillgång till kylskåp. Eller så brer man en på morgonen och tar med i handväskan.

Planering, planering, planering. Lättare sagt än gjort!