torsdag 19 mars 2015

Träningssnack

Jo, men jag har ju ökat träningsdosen på sistone. Den här veckan och förra lunchtränade jag inte mindre än tre gånger. Klämmer jag dessutom in ett pass på helgen, vilket jag normalt gör, men inte just den gångna helgen av olika orsaker, är jag uppe i en aldrig tidigare skådad dos.

Och det märks ju. På dagens Transformerpass blev jag själv förvånad över arm- och bålstyrka, jämfört med mig själv alltså. Vi avslutade med tabataövningar (jobba 20 sek, vila 10 sek, repetera) benböj och armhävningar växlande. Benböj är jag ju bra på, men inte visste jag att jag var så bra, jag kunde hålla högre tempo än majoriteten av gruppen.

Majoriteten av gruppen klarar i och för sig att göra chins, vilket inte jag gör, långt därifrån. Men en orsak till det är faktiskt att jag svettas i händerna och därför inte får bra grepp. Jag slog mig i slang med en kille som använde handskar, och hans översvallande utlåtande fick mig att bestämma mig för att investera i ett par sådana. Jag tror inte att jag kommer att kunna genomföra en endaste chin ändå, men kanske kommer jag närmare.

I tisdags tränade jag Prformance, ett pass som kan sorteras in under tant Helga tränar med fitnessdårar. Jag var med god marginal sist, äldst, tyngst och långsammast. Dock inte svagast.

Mest på kul ska jag anteckna vad vi gjorde på passet:

40 st wall ball (kasta medicinboll högt upp mot en vägg, fånga och gå ner i benböj)
springa ca 100 m med medicinboll (jag valde en boll som vägde 6 kg)
40 st air squats (tjusigare namn på benböj med upphopp)
springa 100 m med medicinboll
40 st armhävningar (på tårna! Men man fick landa med bröstet på ett litet torn av viktplattor om man ville. Det ville jag)
springa ca 100 m med medicinboll
40 st box jump (fast jag hoppar upp på en stepbräda, vägrar lådor med vassa kanter)
springa ca 100 m med medicinboll
40 st kettlebellsvingar (16 kg om jag minns rätt)
springa ca 100 m med medicinboll
40 st hela situps (dvs sitt upp och nudda tårna, sedan ner igen)
springa ca 100 m med medicinboll
40 st burpees

Men när jag hade gjort tio av mina burpees tog tiden slut. De andra hann färdigt och fick avsluta med att springa med sina medicinbollar. Sedan gjorde vi magövningar och sedan var det slut.

Uppdaterad: Just det. Efter passet pratade jag med ledaren en stund. Det här passet ska försvinna från schemat på grund av bristande intresse.

Suck. Det är bara att konstatera att jag inte delar smak med de hästsvansade blonda lyxhemmafruarna som frekventerar detta SATS, som ligger i en av Stockholms finare förorter. Shape på samma tid är fullbokad. Jag har kört det passet en gång, och jag gillade inte ledaren alls, hon var alldeles för tjejigt hurtig och solariebrun för min smak. Men Prformance, där man får träna rejält och tungt i en liten grupp och få individuella instruktioner och peppning, det passar tydligen inte.

Inga kommentarer: