fredag 20 februari 2015

Träningsregler

Tack för era kommentarer! Tänk att det kan vara så intressant att resonera om träning, det hade jag aldrig trott.

Igår tränade jag Transformer på ny lokal och med ny ledare. Ett bra pass, han gjorde lite nya varianter på gamla övningar och sånt är alltid kul. Jag ber numera ogenerat om hjälp* när jag behöver den, eller om tips** på alternativ till tunga övningar, och de allra flesta (alla, nog faktiskt, om jag tänker efter) ledare blir bara glada när man gör det.

I duschen efteråt formulerade jag en del regler för mig själv, mest på kul förstås.

  • Träningsväskor ska packas kvällen före.
  • Jag avgör inte på morgonen om jag orkar med dagens träningspass eller ej. Jag tar med sig väskan och bestämmer senare.
  • Hur ofta har jag ångrat mig efter ett träningspass? Nej, just det.
  • Det är okej att träna trots få sömntimmar. Jag orkar.
  • Efter en paus är tröskeln högre att komma iväg och träna. Det är inget att bry sig om, bara att göra. Snart blir det roligt igen.
  • Hellre tunga vikter och långsamt tempo än tvärtom. I'm not built for speed, typ.
  • Efter ett spinningpass ska yttersta spetsen på hästsvansen vara blöt av svett.
  • Att vara röd, andfådd och trött efter ett pass är något att vara stolt över och nöjd med, inte tvärtom.
  • Det är nästan nödvändigt att kosta på sig en väldoftande duschkräm och kroppssmörjning efter träning. Doften förknippas sedan med intensivt välbefinnande. (Just nu satsumadoft från Body Shop).

* Till exempel att sträcka ut gummibandet så långt att jag kan få upp foten i det, gummibandet som ger (viss) lyfthjälp vid chins.

** Vid armhävningar med händerna i romerska ringar är det bättre att stå på fötterna men mer upprätt för att avlasta armarna så att man orkar, än att stå på knä med kroppen nära golvet.

3 kommentarer:

annannan sa...

Ja och amen på alltihop!

Om jag kan föredrar jag tusen gånger att gå hem svettig och duscha hemma. Det är bara hälften så mycket prylar man ska ha med sig, och så hinner man svalna en aning. Det är trist när man fortfarande är röd och eftersvettas när man kommer ut ur duschen. Men ska man lunchträna så är det ju knepigt.

Jag älskar att det är olika sorters människor på träningar. Från de som skulle kunna ersätta ledaren till de som inte vet hur man gör men försöker. Och jag är helt säker på att ledaren på de zumbaklasser jag går på tycker precis likadant.

Helga sa...

Håller med, föredrar också att duscha hemma. Fast lunchträningens fördelar överväger ändå.

Joline sa...

Gud va jag gillar hur du tänker!!