onsdag 18 februari 2015

Ingen mer yoga

Efter att ha läst era kommentarer igår gjorde jag ett par försök att gå ner i hunden, hemma på golvet. Idag stramar det rejält kring atlaskotan. Det kan vara senkommen träningsvärk efter femkiloshantlarna i lördags fast jag tror inte det.

(Jag är för övrigt stelopererad i bröstryggen, det sitter ett titanstag där och har så gjort sedan jag var tretton år. Enligt en sjukgymnast jag var hos för tiotalet år sedan är jag ändå förvånansvärt rörlig, troligen för att jag var så ung när det gjordes. Men givetvis påverkar detta min rörlighet, jag har svårt att runda bröstryggen och kan t ex inte slå kullerbyttor. Sägs det, för jag har inte provat sedan jag var barn.)

Nä, jag kommer inte att gå på fler yoga eller body balance-pass. Eller för den delen body pump, om vi nu ändå är inne på att dissa träningspass. Felet med alla dessa är att rörelserna görs i alldeles för snabbt tempo för att jag ska hänga med och hitta rätt. Jag är ganska långsam, det märker jag ideligen på de flesta pass jag går på. Det är därför jag gillar övningar av typen "gör åtta repetitioner i ditt eget tempo". Hellre långsamt tempo och tunga vikter än tvärtom. Då hinner jag tänka och känna efter och hitta rätt teknik.

Det är också därför jag ständigt återkommer till och tjatar om min favoritledare, för att hennes pass alltid är uppbyggda just så. Fokus på teknik, inte tempo. Tunga vikter, få repetitioner. Hon gör små pedagogiska inpass ibland om hur man kan variera en rörelse för att hitta rätt muskel.

Överhuvudtaget har jag just nu ingen större lust att prova nya saker. Jag funderade förut på om jag skulle boka Piloxing på lunchen imorgon, men blir bara trött när jag läser beskrivningen och tittar på videon. Jaså, en kombination av pilates och boxning. Tjejer (givetvis bara tjejer) som skuttar runt och viftar med armar och ben. Nä.

Idag ska jag cykla och imorgon får det nog bli transformer.

3 kommentarer:

annannan sa...

Kloka tankar.

När du skriver att du behöver tid på dig att förstå rörelserna så tänker jag att Pilates och Iyengar-yoga med en riktig och kunnig instruktör handlar om precis det. Att långsamt gå igenom rörelserna, hur de ska genomföras, var de ska kännas.

Att det stramar kring atlaskotan är säkert ett resultat av att du aktiverat muskler där när du övade hunden hemma. Det är inte något tecken på att något är fel, inte om det inte gör ont i alla fall.

Jag försökte tänka och känna efter när jag själv gjorde adomukha svanasana hemma i morse. Jag rör hela axel-skulderpartiet bakåt så mycket jag kan och då känner jag inte någon belastning på handlederna. Betydligt mindre än i plankan till exempel.

Så här har jag lärt mig att gå in i rörelsen: stående, med böjda knän, först få axelpartiet i rätt position (alltså så långt bakåt som möjligt), sedan långsamt räta ut knäna utan att därigenom falla framåt igen, till sist sänka hälarna mot golvet.

Men det här behöver tid och instruktioner från någon som kan och som finns på plats och kan se den. Har man inte tillgång till det blir yoga inte bra.

På samma sätt som man förstås inte lär sig boxas av att gå på ett gympass med boxningsinslag, eller dansa breakdance eller magdans av att gå på zumba.

Helga sa...

Stramheten känns lite obehaglig, faktiskt. Men det är svårt att veta om det är ett farligt eller olämpligt obehag eller att det bara kommer sig av att jag inte använder just de musklerna speciellt mycket på grund av staget. Frågan är hur mycket man ska träna dem.

Så som du beskriver ingåendet i hunden, så gör man inte alls på gymmet, men det antar jag att du minns eftersom du också gått på Body Balance och liknande. Oftast utgår man från hög planka dvs med raka ben och skjuter upp rumpan. Jag tror i alla fall att det är så de flesta gör, och fort ska det gå också. Inte hinner man kolla på instruktören ordentligt, och det är förresten inte säkert att det skulle hjälpa heller.

Nåja. Det är bara att konstatera att detta är pass som inte passar mig, men eftersom det finns gott om pass som gör det så är ingen skada skedd. Vem vet, någon dag kanske jag är motiverad att lära mig yoga på riktigt.

RosaMilton sa...

Jag tror helt på att lyfta tungt och göra rätt. Avskyr att bli hetsad till många och slarviga repetitioner!