söndag 17 mars 2013

Skillnad på dansgolvet

I fredags var det konferens med jobbet, efteråt middag med dans. Jag har förmodligen bättre kondition än på länge (tack 30-20-10) och definitivt bättre än på den tiden jag frekventerade dansgolv. Det märktes.

En lustig grej hände med stegräknaren. På fredag kväll tänkte jag ta en promenad mellan konfererande och middag. Men diskussionen med rumskompisen var så engagerande att jag struntade i det. Kollade räknaren och konstaterade att den låg på 4000, under hälften av dagsmålet alltså.

Så svidade vi om, åt middag och dansade. När jag klädde av mig kollade jag räknaren förstås, och noterade surt att den bara var uppe i sextusen nånting.

Det blev lördag, jag körde hem, tog en promenad för att få frisk luft, steg på räknaren och hämta sonen på kalas. Tittade på räknaren efteråt, tänkande att det skulle bli en låg notering för andra dagen i rad, och trodde inte mina ögon när den visade dryga niotusen.

Först då fattade jag. Den nollställs vid midnatt, fast eftersom jag inte brytt mig om att ändra till vintertid nollställer den klockan elva. De sextusen steg jag sett på natten var alltså danssteg tagna efter kl 23 och räknades därmed till lördagen. Fredagen stannade mycket riktigt på strax under femtusen.

Så kan det gå när man är stegräknarnörd.

Inga kommentarer: