tisdag 7 juni 2011

Inofficiellt facit

Under veckan som gick var det inte bara massor av kalas, även vardagen var en fest. Det fikades och glassades så det stod härliga till. Men jag märker ändå att jag har ändrat mitt beteende. Jag njuter mer när jag äter något gott, och jag har inte ett dugg dåligt samvete. Även när jag släpper loss och frossar, så ser jag till att göra en del smarta val. Till exempel tackade jag nej konsekvent nej till vin under veckan, utom på festerna då. I söndags var vi trötta och köpte därför pizza till middag, men nöjde oss med två pizzor och en (stor) sallad till tre vuxna och två barn. Efter två pizzabitar - mindre än en halv pizza - var jag mer än nöjd, jag som förr med lätthet tryckte i mig en hel.

Motionsmässigt var veckan helt okej, nej faktiskt mer än så, med beröm godkänd! Av elva dagar var det max fyra dagar som jag inte kom upp i +9000 steg, det var de dagar vi satt länge i bilen eller var på fest (och på fest dansar man ju!). Plus två rejält svettiga pass på SATS. Bra där, Helga.

Igår kväll kom jag hem till ett tomt hus, den här veckan är man och barn kvar i Göteborg hos svärmor medan jag är hemma och jobbar. Vågen visade 80,6 kg på kvällen med kläder på. Imorse var den nere på 77,5. Ikväll ska jag till Itrim och väga mig officiellt. Det blir spännande. Kommer jag att vara under 78 kg som jag har tänkt mig ska vara min maxvikt?

Hur reagerar jag då på denna uppgång? Ganska sansat, tycker jag själv. Middag igår i min ensamhet blev en Itrim-soppa och en dito shake, lika mycket av lättja som av viktskäl. Imorse drack jag en shake till frukost, har med mig matlåda till lunch. Det blir nog Itrim-mat ikväll och imorgon bitti också, för på onsdag är det middag med jobbet.

I längden är det kanske inte hållbart att rätta till felsteg med måltidsersättningar, men jag är fortfarande inne i min läroperiod tycker jag. Det hade precis lika gärna kunnat vara makrill på knäcke eller frukt med keso, nu är det mest för att jag har Itrim-maten hemma och vill göra slut på den, och för att jag inte orkade ta mig till mataffären igår.

Alltså: som vanligt - fortsättning följer!

Inga kommentarer: