tisdag 20 januari 2015

Kalkyler

Januari igen. Nu är det fyra år sedan jag började med Itrim och gick ner alla kilon. Många av dem har letat sig tillbaka igen men inte alla. Senaste noteringen hos dietisten var 91, fem kilo ifrån min startvikt.

Just nu har jag träningsuppehåll på tredje veckan vilket beror på att jag är förkyld. Det stör mig men stressar mig egentligen inte. Imorgon eller på torsdag ska jag spinna. På lördag tänkte jag prova ett nytt pass. Jag hade tänkt lunchpromenera trots förkylningen (jag har lyssnar på den spännande podcasten Serial när jag promenerar) men mår såpass risigt att jag avstår.

Nej, träningen är inte problemet trots uppehållet och trots att jag inte törs köra igång med mina vanliga ganska tuffa pass utan väljer att mjukstarta.

Igår började jag logga mitt matintag på sajten matkalkyl.se. I höstas gjorde vi ju en övning i dietistgruppen där vi skrev ner vad vi åt, och jag konstaterade att det (förstås) hade viss hämmande inverkan på ätandet. Alltså försöker jag igen.

Nu på andra dagen konstaterar jag att det visserligen är rätt bökigt att skriva upp maten, men att det med ny teknologi åtminstone är lättare än det varit. Och det är kul att få besked om antal kalorier och fördelningen mellan olika näringsämnen. Igår åt jag alldeles för mycket fett och för lite proteiner och kolhydrater, i alla fall enligt Livsmedelsverkets normer. (Och ja, jag vet att de är ifrågasatta i en hel massa läger.) Återstår att se hur det blir på längre sikt.

Andra veckan i februari ska jag till dietisten igen, hon ska få en chans till.