tisdag 4 november 2014

Minimala korrektioner

Huga huga, nu har jag ägnat mig åt skörlevnad ett tag. I fredags råkade vi hamna hemma hos grannarna som serverade en massa gott vin (mycket trevligt för övrigt, vinprovning ska bedrivas i större grupper eftersom man då kan smaka sig igenom fyra viner utan att bli helt kanon) och på lördagen åkte jag med min syster på herrgårdsweekend för att fira hennes födelsedag. Middagen var erbarmligt dålig, så dålig att det nästan var roligt, men vinerna var - återigen - mycket goda.

I mitt gamla liv hade detta inte varit något konstigt alls, att dricka mig lullig både fredag och lördag. Men numera gör jag det alltså inte. Och jag tänker kompensera drickandet (och det påföljande ätandet) med att vara vit resten av månaden.

Jag har också funderat lite över några vanor jag har lagt mig till med på sista tiden. Äta sushi efter tisdagslunchpasset till exempel. Dricka kaffe latte efter sushin. Det kan jag väl unna mig någon gång ibland, men inte varje vecka. Nä, nu får det nog bli matlåda några tisdagar. Och kaffelatte ska jag i fortsättningen begränsa till helgen, om ens då.

Efter sushin drack jag alltså vanligt kaffe med en liten skvätt mjölk, och avstod från att ta av de fina lussekatterna som restaurangen bjöd på. Jag hade spanat in dem redan medan jag väntade på sushin, men hindrade impulsen att ta en redan då, om de skulle ta slut senare. Bestäm sedan, vid kaffet, tänkte jag. Och vid kaffet var det mycket lättare att bestämma mig för att inte.

I bilen tillbaks till jobbet tänkte jag på den där lussekatten. Hur impulsen att äta kan vara stark, nästan oemotståndlig. Men att jag efteråt har svårt att minnas hur stark.

Alltså:

Avstå från alkohol resten av månaden
Avstå från sushilunch (salladslunch går däremot bra)
Avstå från kaffelatte på vardagar

Tidelipom och piddelidej.

2 kommentarer:

annannan sa...

Kaffe med lussekatt efter sushilunch låter svårartad kulturkrock för mig...

Men om sushilunch är en olämplig matvana kalorimässigt sett måste bero på hur mycket det handlar om? (Om det verkligen är traditionell sushi vars huvudsakliga komponenter är ris, fisk och grönsaker. Men nu ska det ju bevars innoveras och friteras och has i majonnäs och gud vet allt).

Annars, att tänka på hur mycket pengar man sparar är en fin drivkraft för matlåda (och för att avstå vanelatten också).

Igår jobbade jag hemma på eftermiddagen. Jag unnade mig en grönsaksjuice från ett hämtställe jag passerade. Den kostade €2,80 vilket är i runda tal vad jag räknar med att min vanliga matlådelunch kostar...och det var bara juicen...

Helga sa...

Asch, kulturkrock? Sushin är nog såpass svenskifierad att en japan inte hade känt igen den ändå.

Jag kanske är överdrivet rabiat, men jag är ganska säker på att sushi inte alls är den hälsosamma lunch som många tror. Svensksushi alltså, där fisken vilar på rejäla bollar av vitt ris som dessutom dränkts i söt vinäger. Men jag har faktiskt inte kollat. Det var en vanlig, ganska modest 8-bitars sushi det handlade om.

Och jag äter ju matlåda 4-5 dagar i veckan annars och gottar mig i just tanken på hur mycket pengar jag sparar. Den egna maten är dessutom oftast godare.