torsdag 27 augusti 2009

Irriterande

Vad jag stör mig just nu på viktgnäll från folk som är fullkomligt normalviktiga ur hälsosynpunkt. (Jag får väl skylla mig själv som läser bloggar, forumtrådar och rådgivningsspalter).

Det politiskt korrekta är väl att säga att det är den egna upplevelsen som räknas och om någon känner sig fet så är det rimligt att hon (för det är nästan alltid en hon) beklagar sig över det. Fast jag vet inte jag. Kroppsuppfattningen är inte bara subjektiv, den är också väldigt påverkbar och föränderlig. Marilyn Monroe ansågs ha en fulländad kropp på sin tid, enligt dagens ideal är hon ganska fläskig.

Och jag kan inte låta bli att släppa tanken att det är något djupt sorgligt i att så många kvinnor ägnar så mycket tid och fruktlös energi åt att noja över sin vikt. I många fall helt i onödan.

Konstigt inlägg på en viktblogg kanske. För övrigt tränade jag igår, skönt. Nästa vecka börjar Friskis ordinarie schema. Hoppas jag kan hitta några riktigt bra och inspirerande pass. Snart ska jag börja med det viktigaste, att ta tag i matvanorna.

Inga kommentarer: