måndag 4 juli 2016

Depp blev pepp

I några veckor nu har jag deppat över min övervikt. Det känns snöpligt att det mesta är tillbaka. Jag är kluven mellan att å ena sidan vilja avfärda fåniga skönhetsideal och att vilja vara stolt över att jag åtminstone är någorlunda stark och vältränad, å andra sidan braka ihop en soppa av självömkan. Buhu stackars mig som inte klarar av att hålla vikten trots att jag gör väldigt mycket rätt.

Dessutom har jag haft ett träningsuppehåll eftersom vi varit på semester i USA. Ett sådant tar jag mig utan spår av dåligt samvete. O släpade med sig skor och kläder och tänkte besöka hotellgymmen, jag skiter i det. Bättre att träna regelbundet när jag är hemma, tänker jag.

Förra veckan ansåg jag mig för trött och för jetlaggad för att träna. I helgen umgicks jag dessutom med syrran och vem som helst blir nojig i hennes ortorektiska sällskap.

Alltså kände jag mig allt annat än positiv när jag släpade mig till Sats idag. Usch, Transformer som brukar vara så tungt och jobbigt. Klarar jag verkligen det idag? Borde jag inte börja lite mjukare?

Inte heller. Jag träffade min tillfälliga träningskompis som jag springer på ibland, just på Transformer. Jag skulle tro att hon är i min ålder ungefär, min viktklass också. Hon är stark som en björn och som en sprudlande sprutande... gejser (?) av träningsglädje och kämparanda.

Vi är överens om att vi hatar chins och armgång, inget för oss tungviktartanter. Hopp, till exempel utfallshopp undviker vi också. Minsta snedtramp och man riskerar en skada, näpp.

Efteråt var jag röd och svettig och på överdådigt humör. Jag är tillbaka! Jag har avbokat fredagens mesiga Bodybalancepass till förmån för ett timslångt cykelpass med en ledare som jag vet är bra. Har aldrig cyklat så länge, vem vet, jag kanske dör.

Men det skiter jag i!

3 kommentarer:

Sofie Möller sa...

Hej Helga!

Jag jobbar med castingen till nya "Du är vad du äter" som ska sändas på TV3 med start i höst. Jag halkade in på din blogg när jag googlade på "viktbloggar" och har kikat igenom den lite. Ser i det här inlägget att du är tillbaka på banan igen, men om du vill veta mer får du gärna kontakta mig på sofie.moller@titan.se. Vi söker dock deltagare i Stockholmsområdet på grund av praktiska inspelningsskäl och jag hittade inte någonstans var du bor.

Är du intresserad av att veta mer och bor i regionen får du gärna mejla mig!

Bästa hälsningar Sofie, castare Titan Television

Anonym sa...

Hej Helga,

Jag ser att nån annan hunnit före med att kontakta dig om ett tv-program, men jag gör ett försök ändå. :) Vet inte alls var du är i livet nu, men tycker du har härlig energi i det du skriver och skulle gärna ha med dig som Skype-gäst i Dr Mikael och Tilde avsnittet om vikt som vi spelar in nästa fredag (2 sep).

Som Skypegäst är man med på videosamtal via Skype eller FaceTime hemifrån (eller från jobbet). Det viktiga är att man kan sitta ostört under tiden samtalet varar. Inspelningen är mellan ca 11-13, men själva samtalet tar ju inte mer än ett par minuter, däremot måste man som frågeställare kunna vara tillgänglig att bli uppringd under den här tiden.

Till avsnittet söker vi:
Någon som lagt om sin kost och börjat träna, men inte längre går ner i vikt och undrar varför?
Någon som undrar över skillnader mellan olika dieter och hur man vet vad som passar en själv?
Kvinna som undrar hur mycket man kan äta i förhållande till sin kroppsstorlek?
Någon som undrar hur man vet vilken mat som är bäst?
Man med hård kulmage som undrar om det egentligen är så farligt med övervikt på magen? (såklart inte du, men kanske nån läsare)

Känner du igen dig eller är det någon du känner? Mejla mig med ditt telefonnummer på sophia.lindholm@nyhetsbolaget.se så ringer jag upp och berättar mer! Hör av dig så snart som möjligt, dock senast 29 augusti.

Allt gott,
Sophia

Helga sa...

Hej och tack Sofie och Sophia!
Kul att ni uppskattar det jag skriver. Just nu måste jag prioritera annat än medverkan i media. Men tack för intresset!

Hälsningar
Helga