söndag 15 juli 2012

Springa trots ryggskott

Det small till i ryggen först en gång, sedan en gång till häromdagen och började göra ont, långt ner i ländryggen. Första gången minns jag inte vad som hände, andra gången vet jag precis: det var när jag skulle lyfta sovande Y från soffa till säng, och vred mig under lyftet.

Jag är ganska säker på att det är ett hederligt ryggskott, för det gör ondast på morgonen eller när jag har suttit stilla en stund. Sitta går knappt alls. Men ju mer jag rör mig, desto mindre ont gör det.

Igår efter den andra smällen föll jag till föga och tog Diklofenak. Den förefaller ha hjälpt, för idag är det bättre. Men jag tror också att det var den andra dundermedicinen som hjälpte: att springa.

Nu har jag sprungit 20 min varannan dag tre gånger. Idag blev det dryga 3 km. Nästa vecka tänkte jag öka till 25 eller 30 minuter, fortfarande varannan dag. Nu är jag dessutom på Sommarön, där de mjukaste och vackraste stigarna finns. Det ska bli spännande att jämföra skillnaden med förra året.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, aj! Jag känner igen mig, jag råkar ut för sånt då och då. (nu var det tack och lov länge sedan)

Och du verkar ha hittat medicinen, att röra på sig får det onda att lossna. Promenader, rodd, cykling funkar för mig. Det absolut värsta är att sitta ned, jag har ätit en och annan middag stående :-)

Lite smärtstillande är skönt, speciellt på kvällen.

Hls krickan

Hls Krickan