onsdag 11 januari 2012

Nytt år, tjolahopp

Nja, riktigt så känns det väl inte. Men då får man väl låtsas!

Nu är det snart ett år sedan jag började på Itrim. Tiden har gått fort, och jag tycker fortfarande att det var ett av mitt livs bästa beslut.

Men.

Jag är inte så alldeles nöjd med var jag befinner mig nu. I förra veckan stålsatte jag mig och klev upp på vågen, och dess dystra men inte alls oväntade besked var 83 kg.

Det är för mycket.

Under julhelgen har jag levt gott och ätit och druckit precis det jag velat ha, i andan "det är det man äter mellan nyår och jul som spelar roll, inte mellan jul och nyår". Jag har tränat duktigt, aber doch! Jag struntade helt i vardagsmotionen. Det tänker jag inte göra om.

Nu är det vardag igen och vardagsmotionen kommer liksom av sig själv. Träningen flyter på bra. Maten ganska bra, vid måltiderna alltså, det jag har svårast för är att avhålla mig från små uppmuntringar när livet känns tråkigt. Överblivet lördagsgodis, överblivna julkakor (de är slut nu!). Jag funderar på att anamma annannans tips om att belöna mig själv med pengar (eller poäng, eller virtuella guldstjärnor) för att styra mig själv åt rätt håll, för att göra smarta val.

Om ett par veckor är det dags för Itrimsamtal igen. Hoppas vikten har krupit ner något kilo då, och så behöver jag prata om hur jag kan hjälpa mig själv att sköta maten bättre. Tankeverktyg, identifiera fallgropar, tips om kalorifattiga belöningar.

(HUR klarade jag elva veckor på måltidsersättningar, omgiven av frestelser, när jag nu inte ens kan låta bli att nalla av lördagsgodiset på en vanlig tisdag. Ingen aning. Men jag vet att jag gjorde det, och jag vet att det inte ens var särskilt svårt. Märkligt.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heja!

Låter som du har det i dig och vet vad du skall göra.

Får du inte riktigt till det ändå, be om hjälp av din hälsorådgivare eller dina gruppkompisar redan nu.

Håller tummarna,
Martin Anderlind (Itrim)

annannan sa...

Enligt min uppfattning (och det här kan man säkert hitta forskningsresultat som stöder) är det lättare att motstå en frestelse om det man gjorde senast var att motstå den. Man stärker sig själv med sin föregående duktighet. God cirkel heter det väl, förresten. Tvärtom gäller försås också.

2011 var ju alldeles uppenbarligen året då du blev spänstig och vältränad och entusiastisk över träning. Det tycker jag personligen är det allra viktigaste, för där har du källan till många hälso- och glädjevinster på både kort och lång sikt.

Och så tycker jag att det finns all anledning att tro att 2012 blir året då du hittar vägen att hålla vikten.
Det blir intressant att höra vad som kommer ur de kommande veckorna och det där samtalet.

annannan sa...

"Tvärtom gäller försås också". Särskit för bearnaise och hollandaise och chokladsås.