onsdag 18 januari 2012

Clean slate

Det vill säga tabula rasa, varifrån uttrycket ta tabberas kan deriveras. Men det är just det jag ska sluta med, ju. Att ta tabberas alltså.

Ja. Jo. Jag är igång igen efter ett par dagars förkylning som sänkte mig och barnen. Men igår jobbade jag och gick nästan 12 000 steg. Dock lyckades jag inget vidare med maten, ska skriva ner mina synder för att de riktigt ska bränna:

Frukosten var bra, ägg och fil och havrefras.
Lunchen mindre bra. Valde bort sallad eftersom jag hade en lång eftermiddag framför mig. Blir inte mätt på sallad. Varför ska det vara så förbannat svårt att hitta vettig lunchmat? Valde pasta och fick ett minimalt plus i kanten då jag tog fullkornspasta. Å andra sidan blev det ett minus när jag inte motstod den lilla hembakta chokladrutan till kaffet. (Men den var åtminstone god!)
Till eftermiddagsfikat bjöds det vetelängd enär en farbror fyllde år. Jag motstod ganska länge men slängde sedan föresatserna överbord och skar en (ganska smal) skiva.
Middag kycklinggryta med ris och morotsstavar. Klart godkänt.
När barnen (äntligen) somnat en kopp te och en rejäl skiva banankaka, som jag bakat dagen innan för att sysselsätta mina snoriga söner. Samt några nötter. Fick för mig att läsa på påsen och konstaterade att en 150g påse nötter innehåller nästan 1000 kcal. Nyttig påminnelse.

Slutsatserna jag drar av detta är de gamla vanliga: jag äter rätt bra egentligen, vid måltiderna alltså. Det är fikabrödet och kvällsbelöningen som är problemet, samt allt-eller-inget-tänkandet.

Fikabrödet igår hade jag nog kunnat motstå om jag haft en Nutrilettbar med mig istället. Ska försöka ha en sådan liggande i datorväskan. Till kvällsbelöning har jag faktiskt köpt en hel del sockerfri Läkerol. Det låter aptråkigt, men var det som klarade mig igenom de elva veckornas späkning förra året.

Som sagt. Idag är det clean slate. Jag har ätit en bra frukost och ska spinna på lunchen, har en bra lunchlåda att äta efteråt.

Framåt och vidare!

4 kommentarer:

Maja Gräddnos sa...

Inte underligt att du är hungrig på kvällen om du rör mycket på dig under dagen. Jag tycker att det är fantastiskt gott med fruktsallad och keso. Ûberjävla nyttigt är det också. Fruktsalladen ska dock helst ha stått ett tag så den riktigt har fått gotta ihop sig. Det enda tråkiga är att skära den. Man borde kunna köpa fruktsallad färdigskuren...

Helga sa...

Hm, jag är inte så himla hungrig egentligen, mest sugen. Men jag har tänkt på ditt tips om keso och fruktsallad (håller med om skärandet för övrigt). Ska se om jag kan gå från tanke till handling. Det händer att jag lyckas med det.

annannan sa...

För mig gör nötter och frön hela skillnaden mellan mättnad för stunden och mättnad som varar. Jag antar att det där är GI; jag som själv läst näringslära för husdjur och som är uppfostrad av en hushållslärare anser mig för god för att läsa på vad som skrivs idag ;-)

Alltså, en näve solrosfrön eller valnötter på salladen, och dito i yoghurten eller fruktsalladen till eftermiddagsmålet.

Nötter är nyttigt fett, inget man ska skygga för att ha med i sina vanliga mål, bara ett kaloriproblem om man äter dem utöver det man behöver äta!

annannan sa...

Förresten, du kan lika gärna ge dig pluspoäng för att du tog en smal skiva vetelängd i stället för att anklaga dig för att du inte motstod.