fredag 16 januari 2009

Träning,check. Mat, tjaa..

Första veckan i selen är över. Det har känts rätt OK att återgå till vardagslunken, förutom att jag varit sjukt trött och det första två dagarna frustrerad över vissa saker på jobbet. Men nu känns det bättre.

Välbefinnandet kanske kommer sig av att jag tränade två gånger i veckan. Ett eftermiddagspass och ett lunchpass ska hädanefter bliva min melodi. Försöka komplettera med långpromenad eller liknande på helgen. Kanske hänga på mig stegräknaren lite oftare.

Maten var det värre med. Frukost och lunch helt OK. Middagarna på gränsen till OK. Måndag och tisdag lite nötter efter maten. Torsdag några pepparkakor. Idag en halv bulle.

Ska viktnedgången fortsätta måste jag sluta med sådant trams. Men det är fasen så svårt.

Skummade lite på en mammaträningsblogg vars länk jag hittat hos Maja Gräddnos. Överlag var den lite för intensiv och hysterisk för en latmask som jag, men ett bra tips hittade jag: under en vecka äter man cirka 40 måltider. Om 90% av dessa är väl balanserade, kan man äta i stort sett vad man vill vid de resterande 10%. Fyra gånger i veckan kan man alltså äta det man är sugen på. Förutsatt att man sköter sig vid de övriga 36 alltså. Tänkvärt.

1 kommentar:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag har ätit onyttigt på lördagar, och varit strikt veckans resterande dagar. Det fungerar bra för mig.

Men för de som påstår sig vara sockerberoende raseras ju allt om de inte är strikta hela tiden.

Man får pröva sig fram för att hitta något som man orkar med och klarar av.