onsdag 25 juli 2012

Sommarföresatserna

Hur var det nu? Jag skulle springa varannan dag, sköta vardagsmotionen, sova ordentligt och planera undantagen. Hur går det, halvvägs in i semestern.

Jovars. Springer gör jag varannan dag. Första veckan sprang jag 20 min varje gång, nu har jag ökat till 30. Givetvis började vänster knä bråka med mig, men också vänster höftböjare. I förrgår hade jag riktigt ont.

Men idag överlistade jag kroppen. Jag satte Ipoden på 30 min som jag brukar, men varvade fem minuters löpning med en minuts gång. Ungefär, sisådär. Ha! Fick inte ont, det bara stramade lite. Så lätt får man inte Helga att ge upp och sluta springa.

Vardagsmotionen går också bra. Visserligen behåller jag stegräknaren på när jag springer, någon måtta får det vara, men med viss ansträngning kommer jag upp i 10 000 steg per dag. Är faktiskt lite häpen över att det inte är mer. Det har ju alltid hetat att ojojoj, på Sommarön går man så mycket hit och dit, från båten och ner till badet. Mm, ja, hela 1500 steg är det enkel väg. Stegräknare är nyttigt!

Sömnen sköter jag faktiskt hyfsat. Jag lovade mig själv att gå och lägga mig senast midnatt varje kväll och att ta en halv sömntablett lite nu och då, och det gör jag. Det är bra.

Planera undantagen, det går väl sådär. Både glass, godis och kakor har jag ätit en hel del av. Det jag har lyckats bäst med hittills är faktiskt vinet. Förr i tiden drack jag vin i stort sett varje dag på semestern, det har jag inte gjort nu. Men jäklar vad svårt det är att hålla igen. Semester är verkligen kopplat till godsaker, inte bara för mig utan även för alla andra, märker jag.

Nåja. Jag försöker tänka positivt och peppa mig själv. Förra årets älsklingsshorts sitter trängre i år, det gör de. Men jag kan ha dem! Och jag springer fortfarande, och inte nog med det, nu springer jag uppemot 4 km VARJE gång jag är ute. (Skit i att hurtiga kusinen springer 14 km. Vi pratar inte mer om det.) Och i år vaktar jag på vardagsmotionen, det gjorde jag inte förra året.

Små förbättringar. Nästa år kommer jag att leva på kruskakli och morotssaft och göra yoga i soluppgången.

2 kommentarer:

RosaMilton sa...

Det är verkligen sant det där med stegräknare! Jag har tänkt att herregud, jag rör mig ju hela tiden när jag är ute och i trädgården, jag sitter ju inte en sekund. Och så kommer jag upp i ca 4000 steg totalt... Jag hade trott 10 000! För övrigt är det också sant som du säger, alla njuter/frossar på sommaren. Mycket vin och grillat. Jag är knappt aldrig hungrig.

Helga sa...

Mm, men jag tror att det där med trädgårdsarbete är en slamkrypare. Min stegräknare börjar inte räkna förrän jag gått 6 eller 10 steg i rad, av någon anledning. När man trädgårdsarbetar står man rätt ofta på ungefär samma fläck, fast man rör sig ändå.

Eller inte. Är det något stegräknaren har lärt mig, så är det att jag inte kan lita på min egen känsla av åhh, vad mycket jag har rört mig. Idag blev det faktiskt 15 000 steg, rekord på mykcket länge. Jag är inte ett dugg tröttare än vanligt.